Ondertussen is het toch al weer een aantal jaar geleden dat ik
mijn motorrijbewijs heb gehaald.
De regelgeving ivm het behalen van het rijbewijs is
ondertussen weer stevig veranderd.
Benieuwd hoe het er ondertussen aan toegaat heb ik wat opgezocht…
Zo kan ik mezelf toch nog eens aftoetsen aan de realiteit en op een parking
in het weekend weer eens wat inoefenen. Mijn kegeltjes van vroeger liggen
anders toch te verstoffen in de garage :-)
Want hoe je het ook draait of keert, met enkel de baan op en
neer te rijden beheers je het motorrijden niet (meer).
Wat is er sinds mei 2013 van toepassing in België:
Sowieso moet je starten met je theorie-examen
Wat moet je hiervoor kennen ?
Je kan hiervoor de nodige boeken aanschaffen, maar ook online kan je dit inoefenen (of herbekijken voor wie het rijbewijs reeds in bezit heeft).
2e stap in het gebeuren is het volgen van lessen
aan de rijschool, hier moet je minimum 9h les volgen (kostprijs varieert hier
rond de 650 a 750 euro).
Tijdens de lessen aan de rijschool leer je onder andere hoe
de manoeuvres in elkaar zitten.
Na het volgen van de nodige lessen geeft de rijschool je de
nodige papieren om je voorlopig rijbewijs aan te vragen bij het gemeentehuis.
Handig om te weten is dat je deze manoeuvres op
verschillende oefenterreinen in België kan gaan oefenen (zie kaartje onderaan
de webpagina van bovenstaande link). Een grote aanrader in de aanloop van je
praktische examen !
Veel mensen opteren nog voor een paar uur les vooraf aan hun
praktisch examen, maar zonder oefenen wordt het moeilijk.
Het praktisch examen voor het effectief behalen van je
motorrijbewijs bestaat uit twee delen.
Eerst moet je de manoeuvres op privéterrein goed uitvoeren,
hiervoor krijg je twee kansen. En nadien mag je de baan op, de examinator
stuurt je hier door een parcours in de omliggende straten.
En als je na het slagen van je examens je definitief rijbewijs
in handen mag houden en de “L” mag verwijderen van je motor, dan staat de trots te lezen
op je gezicht :-) wees daar maar zeker van! Ik herinner mij die dag als gisteren :-)
Hoewel het grappig was, dat met het verwijderen van de “L”
bij mijn eerste rit een grote onzekerheid boven kwam, nu kon je geen beroep
meer doen op die “L” als je al eens een fout maakte of je motor aan een
roodlicht stilviel… Vanaf nu wordt er verwacht dat je alles beheerst…
Maar nu pas begon het, veel rijden en veel blijven oefenen…
En wat kost nu het hele rijbewijsgrapje… en dan heb je nog niet de nodige motorkleren en de motor nog niet aangekocht en verzekerd...
En dan ten slotte de nieuwigheden sinds mei 2013 :
Sinds januari 2013 is er ook heel wat veranderd in
Nederland.
Hoe verloopt het behalen van een rijbewijs in Nederland :
Een stevige motorgroet met een vrouwelijke knipoog ;-)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten